احتمالاً اکثر وقت‌هایی که در طول شبانه‌روز با گوشی‌تان کار می‌کنید، ویژگی‌های اینستاگرام را مورد استفاده قرار می‌دهید. این برنامه به دلیل عکس‌ها و ویدیوهای جذاب که دارد، حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف می‌کند. با توجه به افزایش قیمت‌های بسته‌های اینترنت و هزینه‌های بالای اینترنت، استفاده مداوم از اینستاگرام و خرید بسته‌های اینترنتی به صورت مداوم برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست.

اما نگران نباشید! در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام به شما معرفی کنیم تا با اجرای آن‌ها، حجم مصرف اینترنت اینستاگرام را کاهش دهید.

خدمات اینستاگرام

مصرف اینترنت توسط اینستاگرام چقدر است؟

گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به سادگی میزان زیادی از حجم باقی‌مانده اینترنت شما را مصرف می‌کند. هر چقدر کیفیت و مدت زمان ویدیوها بیشتر باشد، مصرف اینترنت نیز بیشتر خواهد بود.

به طور میانگین، مشاهده یک دقیقه ویدیو حدود 5 تا 10 مگابایت، مشاهده یک پست اسلایدی عکس حدود 2 تا 4 مگابایت، مشاهده 20 عکس از اکسپلور اینستاگرام حدود یک مگابایت و شرکت در لایو به ازای هر دقیقه 5 مگابایت از اینترنت شما را مصرف می‌کند (البته توجه داشته باشید که این اعداد به صورت میانگین محاسبه شده‌اند و می‌توانند بیشتر یا کمتر از این مقادیر هم باشند). پس باور که معمولاً بین پدر و مادرها وجود دارد، که چون من هیچ چیزی دانلود نکرده‌ام، حجم اینترنت را مصرف نکرده‌ام، کاملاً اشتباه است! اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، اگر روزی دو تا سه ساعت در اینستاگرام استوری و پست‌ها را مشاهده کنید و به اکسپلور اینستاگرام سر بزنید، احتمالاً حداقل روزانه 700 مگابایت از حجم اینترنت خود را مصرف کرده‌اید. برای ما در نظر بگیرید که روزی چند ساعت در اینستاگرام فعال هستید و حجم مصرف اینترنت خود را چقدر می‌دانید.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام از طریق تنظیمات

در تنظیمات اینستاگرام، یک گزینه وجود دارد که با فعال‌سازی آن، می‌توان مصرف اینترنت توسط اینستاگرام را به میزان قابل توجهی کاهش داد. زمانی که وارد اپلیکیشن اینستاگرام می‌شوید، ویدیوها و عکس‌ها به صورت خودکار بارگذاری و نمایش داده می‌شوند. با فعال‌سازی گزینه “Data Saver”، ویدیوها تا زمانی که شما آن‌ها را باز نکنید، پخش نمی‌شوند. این کار باعث کاهش مصرف اینترنت شما می‌شود.

برای فعال‌سازی گزینه “Data Saver”، وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید. در گوشی‌های اندروید، روی سه خط بالای اینستاگرام کلیک کرده و به بخش “Settings” (تنظیمات) بروید. در گوشی‌های آیفون، روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید و سپس به بخش “Account” (حساب) بروید. از این بخش، گزینه “Cellular Data Use” (استفاده از اینترنت سیم کارت) را انتخاب کنید. حالا در صفحه بازشده، گزینه “Data Saver” را فعال کنید. در همین صفحه، گزینه “High Resolution Media” (رسانه با کیفیت بالا) نیز قابل مشاهده است که با کلیک بر روی آن، سه گزینه به شما نمایش داده می‌شود:

  1. گزینه “WiFi Only” (تنها از طریق WiFi): وقتی از اینترنت WiFi استفاده می‌کنید، محتواها به صورت خودکار دانلود می‌شوند (در صورت استفاده از اینترنت سیم کارت، پخش خودکار غیرفعال می‌شود).
  2. گزینه “Never” (هرگز): به معنی این است که هیچ وقت (چه از طریق اینترنت WiFi و چه از طریق اینترنت سیم کارت)، ویدیوها یا عکس‌ها به صورت خودکار دانلود نخواهند شد.
  3. گزینه “Cellular + WiFi” (از طریق اینترنت سیم کارت و WiFi): این گزینه هیچ تغییری ایجاد نمی‌کند و ویدئوها همچنان به صورت خودکار پخش می‌شوند. برای کاهش مصرف اینترنت، باید یکی از دو گزینه قبلی را انتخاب کنید.

مصرف اینترنت در اینستاگرام

اگر مصرف بالای اینترنت اینستاگرام برای شما چالشی شده است، بهتر است زمان استفاده از اینستاگرام را محدود کنید. روش‌های دیگری همچون غیرفعال کردن اعلان‌های اینستاگرام و تنظیمات گوشی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام نیز وجود دارند، اما موثریت آن‌ها به اندازه گزینه “Data Saver” نیست. با این حال، می‌توانید این روش‌ها را برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام مد نظر قرار دهید.

غیرفعال کردن اعلان (نوتفیکیشن) های اینستاگرام

یکی از برنامه‌هایی که به طور مداوم در پس‌زمینه گوشی‌ها اجرا می‌شود و از اینترنت گوشی استفاده می‌کند، اینستاگرام است. یکی دیگر از روش‌ های کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام، تنظیمات گوشی است که با کنترل میزان مصرف داده توسط برنامه‌ها، می‌توان از حجم اینترنت صرفه‌جویی کرد. با فعال کردن این گزینه، وقتی به اینترنت دسترسی دارید، برنامه‌هایی که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند مثل اینستاگرام، تا زمانی که به آنها وارد نشوید، از اینترنت استفاده نمی‌کنند. اعمال محدودیت برای فعالیت برنامه‌ها در پس‌زمینه باعث می‌شود تا زمانی که به اینستاگرام وارد نشده‌اید، اینستاگرام غیرفعال باشد و از طرفی مصرف پردازشی و باتری گوشی را کاهش دهد. در ادامه، روش دسترسی به این بخش را در گوشی‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

مصرف اینترنت اینستاگرام

استفاده از اینترنت خانگی (ADSL)

برای بسیاری از افراد، مانند مدیران اینستاگرام، محدود کردن استفاده از اینستاگرام غیرممکن است. در این مواقع، برای کاهش هزینه‌های اینترنت، اگر در مکان‌های ثابت مانند محل کار یا منزل هستید و در حرکت نیستید، بهتر است از اینترنت‌های ثابت مانند ADSL استفاده کنید، زیرا هزینه‌ها برای هر گیگابایت اینترنت معمولاً پایین‌تر از اینترنت سیم کارت است. با این حال، در برخی موارد ممکن است محدودیت‌های پوشش، سرعت یا هزینه خرید مودم شما را به سمت استفاده از اینترنت سیم کارت سوق دهد.

اگر از اینترنت سیم کارت استفاده می‌کنید، سعی کنید بهترین بسته اینترنتی را با توجه به اپراتورتان انتخاب کنید و حتماً مصرف آزاد اینترنت را برای سیم کارت خود غیرفعال کنید تا با دیدن سرعت تمام شدن شارژ یا هزینه اینترنت در قبض پرداختی شوکه نشوید.

جمع‌بندی

با انجام راهکارهای گفته شده و به خصوص کاهش کیفیت عکس و ویدیوهای اینستاگرام، می‌توانید مقدار قابل‌توجهی از حجم مصرفی اینترنت از طریق اینستاگرام را کاهش دهید. اما جدا از همه موارد ذکر شده، بهترین راهکار برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام، مدیریت زمان استفاده از اینستاگرام است. بهتر است زمانی که کار خاصی ندارید، دنبال تفریحات دیگری باشید. (بله، می‌دانیم آپشن‌های تفریح زیادی وجود ندارد و اینستاگرام گردی از معدود دلخوشی‌های باقی‌مانده برای بسیاری از ماست، اما بهتر است حداقل استفاده از آن هدفمند باشد)

اگر شما هم روش یا ترفندی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام می‌شناسید، توی همین مقاله نظر خود را برای ما بگذارید تا بقیه هم بتوانند از روش‌های خلاقانه شما برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام استفاده کنند!